تعریف و اصول لیبرالیسم



لیبرالیسم (به انگلیسی: Liberalism) به آرایه وسیعی از ایده‌ها و تئوری‌های مرتبط دولت اطلاق می‌شود که آزادی شخصی را مهم‌ترین هدف سیاسی می‌داند. لیبرالیسم مدرن در عصر روشنفکری ریشه دارد. به صورت کلی، لیبرالیسم بر حقوق افراد و برابری فرصت تأکید دارد. شاخه‌های مختلف لیبرالیسم ممکن است سیاست‌های متفاوتی را پیشنهاد کنند، اما همه آنها به صورت عمومی توسط چند قاعده متحد هستند، شامل توسعه آزادی اندیشه و آزادی بیان، محدود کردن قدرت دولت‌ها، نقش قانون، تبادل آزاد ایده‌ها، اقتصاد بازاری یا اقتصاد مختلط و یک سیستم شفاف دولتی. همه لیبرال‌ها -همینطور بعضی از هواداران ایدئولوژی‌های سیاسی دیگر - از چند فرم مختلف دولت که به آن لیبرال دموکراسی اطلاق می‌شود، با انتخابات آزاد و عادلانه و حقوق یکسان همه شهروندان توسط قانون، حمایت می‌کنند.

لیبرالیسم از سویی به یک جریان سیاسی بورژوازی اطلاق می‌شد که در عصر مترقی بودن آن یعنی در زمانی که سرمایه‌داری صنعتی علیه اشرافیت فئودالی مبارزه می‌کرد و درصدد گرفتن قدرت بود، به وجود آمد و رشد کرد . لیبرال‌ها در آن زمان بیانگر منافع و مدافع طبقه‌ای در حال رشد و بالنده بودند. آزادی از قید و بندهای اقتصادی و اجتماعی دوران فئودالیسم را طلب می‌کردند، می‌خواستند که قدرت مطلقه سلطنت محدود شود، در مجلس عناصر لیبرال راه یابند و حق رأی آزاد و سایر حقوق سیاسی در محدوده خاص آن دوران و به مفهوم بورژوایی آن به رسمیت شناخته شود. در قاموس مارکسیستی، مفهوم سیاسی لیبرالیسم به یک روش لاقیدانه و درویش مسلکانه در داخل حزب طبقه کارگر نسبت به دشمن طبقاتی اطلاق می‌شود . در این مفهوم لیبرالیسم به معنای آشتی طلبی غیر اصولی به ضرر اساس اندیشه‌های "مارکسیسم – لنینیسم"، نرمش بجا در مقابل خطا و نادیده گرفتن نقض اصول به علل مشخصی به کار می‌رود. لیبرالیسم در این مفهوم از نمودهای فرصت‌طلبی و فردگرایی است .

ریشه لغت

اصطلاح لیبرالیسم برگرفته از ریشه لاتینی Libre به معنای آزادی است.

لیبرالیسم و اقتصاد

لیبرالیسم در زمینه اندیشه‌های اقتصادی، به معنای مقاومت در برابر تسلط دولت بر حیات اقتصادی در برابر هر نوع انحصار و مداخله دولت در تولید و توزیع ثروت است.

لیبرالیسم و مذهب

لیبرالیسم مذهبی به معنای اعتقاد به حق هر کس در انتخاب راه پرستش خداوند یا بی‌ایمانی است این بیشتر به این معنی است که دولت یا حکومت دخالتی در اعتقادات مردم ندارد و آنها در انتخاب راه و مسلک خود آزاد هستند.

اصول لیبرالیسم

۱- بدبینی به قدرت (خصوصاً قدرت مطلقه) و کوشش جهت مهار قدرت دولت از طریق دموکراتیک کردن دولت . دولت دموکراتیک بیشترین بخت و امکان را برای تأمین آزادی و برابری دارد. دولت دموکراتیک از نظر لیبرال‌ها ”دولت حداقلی“ است. دولتی است که مدام کوچک می‌شود. حوزه‌ فعالیت آن محدود و از نظر قانونی به شدت تعیین شده و تحت نظارت است.

• رواداری، تساهل و تسامح: تعقیب سیاست‌هایی که تساهل، و تسامح و آزاد بودن وجدان را محقق نماید. جان لاک معتقد بود که اصل نخست لیبرالیسم (نخستین اصل زندگی اجتماعیِ انسانی و بخردانه) رواداری است. قبول دیگری، قبول تفاوت و تمایز، قبول اینکه حقیقت نهایی پیش من یا در انحصار من نیست. من باید با دیگری ارتباط یابم، مکالمه کنم، به تفاهم برسم، تفاوت‌های‌مان مشخص و برجسته شوند. دموکراسی معنایی جز این ندارد. با کسی که مثل من نیست چنان زندگی مشترک را طرح می‌ریزم که آزادی هر دوی مان تأمین شود. می‌کوشم و می‌خواهم که با دیگری به فهم مشترک از جهان دست یابم.

• نفی پدرسالاری: زندگی خوب و خیر به افراد بستگی دارد. دولت نمی‌تواند و نباید نظر خودش را در زمینه سعادت و زندگی خوب، به شهروندان تحمیل کند. افراد باید از قدرت اجبارکننده دولت در امان باشند.

۲- جدایی نهادی قوای حکومتی (تفکیک قوای مجریه، مقننه و قضاییه): ما اصل تقسیم قوا را مدیون لیبرال‌ها هستیم. مونتسکیو آن را پیش کشید. اصلی که در قانون اساسی بیشتر کشورها آمده‌است و در بسیاری موارد زیر پا گذاشته می‌شود. اصل باید، به حداکثرِ ممکن رساندنِ این جدایی باشد. در عین حال لیبرال‌ها به نکتهٔ مهمی تاکید دارند: قوه‌ قضاییه باید به طور کامل مستقل از سایر قوا باشد.

۳- حاکمیت قانون: عبارت مشهور لیبرالی که ”در حکومت مشروطه ,قانون, شاه ‌است و در حکومت استبدادی، شاه قانون است“ تکیه بر اهمیت اصلی دارد که امروز همه از آن یاد می‌کنند: حاکمیت کامل قانون، برابری شهروندان در برابر قانون و...

قانون باید عادلانه باشد و هر قانونی باید برابری و آزادی کلیه شهروندان را به رسمیت بشناسد.

۴- فردگرایی: حفاظت از استقلال و شأن شخصی افراد در برابر اجبار دولت، کلیسا و جامعه. فردگرایی از یک سو به معنای حفاظت از استقلال افراد است و از سوی دیگر معنایی ژرف‌تر هم دارد: گسترش خلاقیت‌ها وتوان‌های آفریننده‌ افراد. قبول فرد به عنوان کسی که حق دارد و باید بتواند که زندگی خود را چنان که می‌خواهد سامان دهد. این به معنای قبول شان و مقام انسانی او است.

۵- آزادی‌: صیانت از آزادی‌های اساسی عقیده، بیان، اجتماعات، دین. آزادی در لیبرالیسم آنقدر مهم است که بسیاری گوهر لیبرالیسم را آزادیخواهی دانسته‌اند و گفته‌اند لیبرال‌ها افرادی هستند که در صورت تعارض هر امری با آزادی، آزادی را انتخاب می‌کنند.

۶- برابری: تساوی و برابری در مقابل قانون، دادگاهها و محاکم، برابری امکانات و فرصت‌ها. آن‌چه در لیبرالیسم کلاسیک به عبارت‌های بالا تعریف برابری بود، در لیبرالیسم امروزی پیشرفته‌تر و کامل‌تر شده‌است. متفکران لیبرالی چون راولز، رورتی، پاتنام و دورکین با طرح عدالت هم چون انصاف به شکل تازه‌ای از برابری (خاصه برابری در حوزه‌ اقتصاد) دفاع می‌کنند و آن را هم ارز با آزادی پیش می‌کشند. لیبرالیسم امروزی مفهوم برابری را به معنایی جدید پیش می‌کشد.

۷- جدایی نهاد دین از دولت: تفکیک نهادهای دین‌بنیاد از نهادهای عقل‌بنیاد، نفی دینِ دولتی و دولت دینی. کسانی که دولت دینی و دین دولتی را رد می‌کنند، در واقع یک آموزهٔ لیبرالی را پیش می‌کشند. آنان در گام بعد باید بپذیرند که قانون‌هایی که زندگی انسان‌ها را نظم می‌دهند باید از متن همین زندگی واقعی نتیجه شوند و نه از متون کهن یا بهتر بگوییم تاویل و تفسیرهای خاص از متون کهن. این هم یکی از مهم‌ترین آموزه‌های لیبرالی است که قانون‌ها باید مستقل از هر سنت و هرگونه تفسیر متون به زندگی واقعی وابسته باشند. لیبرال‌ها همواره دین را در حوزهٔ خصوصی می‌پذیرند. آن‌ها به یکی بودن نهاد دین و نهاد دولت اعتراض داشتند و دارند. لیبرال‌ها ضددین نیستند. آزادی دین یکی از اصول بنیادین لیبرالیسم است. برخلاف مارکسیست‌های ارتدکس که در صدد نفی کامل دین، حتی از قلمرو زندگی خصوصی و اخلاق شخصی بودند (چون دین را افیون توده‌ها می‌پنداشتند) لیبرال‌ها بر این اعتقادند که هرکس حق داشته باشد بنا به اعتقادات دینی خود، زندگی شخصی‌اش را نظم دهد. اما قانون مدنی استوار به آموزه‌های هیچ دین خاصی نباید نباشد. بلکه باید آزادی دین در قلمرو زندگی و اخلاق شخصی را تضمین کند. قانونی که استوار به آموزه‌های دینی خاص باشد نخواهد توانست آزادی تمام ادیان را تضمین کند.

۸- سرمایه‌داری: مطابق تعریف دایره‌المعارف آکسفورد (۱۹۸۸)، سرمایه‌داری: ”یک نظام سازماندهی اقتصادی، مبتنی بر رقابت بازار است، که در آن ابزار تولید، توزیع و مبادله تحت مالکیت خصوصی هستند و افراد یا شرکت‌ها آن را مدیریت می‌کنند.“ از نظر لیبرالها، پایبندی به آزادی مستلزم تأیید نهادهای مالکیت خصوصی و بازار آزاد است. بازار، قدرت را پراکنده و تجزیه می‌کند و تصمیم‌گیری را آسان می‌سازد. بازار برای تحقق آزادی سیاسی نیز لازم است. وقتی که دولت تنها منبع درآمد و اشتغال باشد، جایی برای آزادی یا مخالف واقعی وجود ندارد.

۹- تفکیک جامعه مدنی از دولت: جامعه مدنی شبکه‌ای از انجمن‌ها و جمعیت‌های خودمختار و مستقل از دولت است که شهروندان را در ارتباط با مسائل مورد علاقه عموم به هم پیوند می‌دهد، و با صِرفِ موجودیت یا عملشان می‌توانند بر سیاست عمومی تأثیر بگذارند. جامعه می‌تواند از طریق این گونه انجمن‌ها و جمعیت‌های آزاد، خود را سامان دهد و اعمال خود را هماهنگ کند و به نحو قابل‌توجهی جهت سیاست دولتی را تعیین کند یا تغییر دهد. این انجمن‌ها تمرین ”خود حکمرانی“ اند. برای خود حکمرانی باید تعداد بیشماری از این نوع انجمن‌ها در جامعه وجود داشته باشد.

۱۰- تفکیک عرصه خصوصی از عرصه عمومی: کارکرد حوزه عمومی، عقلانی کردن اقتدار دولتی از طریق گفت‌وگوی آگاهانه و اجماع عاقلانه‌است.

۱۱ـ پلورالیسم: پذیرش تنوع و تکثر معرفتی و اجتماعی و تایید سبک‌های مختلف زندگی. تجربهٔ قرن بیستم نشان داد که تنها براساس اعتقادات لیبرالی است که تنوع و تکثر در همهٔ جنبه‌ها زندگی همه روزه، اندیشه‌ها و هنرها پذیرفته می‌شود. تمامی نظام‌های اجتماعی و فکری‌ای که بر اساس انتقاد به لیبرالیسم ساخته شدند، با تمام نیرو مانع چندگانگی و تکثر زندگی و اندیشه شدند. از کمونیسم استالینی و مائویی تا فاشیسم و نازیسم، خواهان ”یونیفورم“ بودن، خواهان یک شکل شدن و یک شکل به نظر آمدن. خواهان وحدت کامل همهٔ افراد (افرادی مختلف با نظرگاه‌های مختلف و تجربه‌های انسانی متفاوت). چنان که پل ریکور یادآور شده مبنای اصیل ”اندیشه‌ قبول تنوع اندیشه‌ها“ لیبرالی است. در نظامی فکری که تنوع انسان‌ها ستایش می‌شود (نظامی که به صراحت خود را فردگرا می‌خواند) می‌توان به دو چیز مطمئن بود: ۱) به شکوفایی توان‌های آفرینندهٔ هر فرد ۲) به امکان مکالمه و رسیدن به تفاهم و هم نظری و هم‌دلی

۱۲ـ خردباوری: عقل میان همه انسان‌ها مشترک است، ما می‌توانیم از طریق تعقل جامعه‌مان را بهبود ببخشیم، اعتقاد به مجاب کردن طرف مقابل از طریق استدلال عقلانی.

۱۳ـ حقوق بشر: حقوق بشر مجموعه مطالباتی است که همه انسان‌ها صرفاً به موجب انسان بودن خود به گونه‌ای منصفانه استحقاق دارند که آن‌ها را بخواهند. در قرن هفدهم، این مطالبات را حقوق طبیعی می‌نامیدند و مدعی بودند که از طبیعت ذاتی فرد فرد انسان‌ها ناشی می‌شوند. در سده‌های بعدی ابتدا مفهوم حقوق انسان و سپس حقوق انسانی جایگزین آن شد. از نظر کانت حقوق افراد را باید رعایت کرد، چون آنها موجودات عقلانی قادر به اطاعت از قانون اخلاقیند. از نظر او با انسان‌ها همواره باید همچون هدف، و نه هرگز چون وسیله رفتار شود. مطابق این معیار، تجاوز به حقوق دیگران همان رفتار کردن با آنان به صورت وسیله صرف و لذا غیرمجاز است.

۱۴ـ اصلاح‌گری در برابر انقلابیگری: انقلابیگری از آموزه‌های چپ و اصلاح‌گری از آموزه‌های لیبرال‌هاست. لیبرال‌ها، انقلاب به معنای تغییرات دفعی بنیادین ساختارهای سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و ... را ناممکن و نامطلوب می‌داند.

مقابله با چماقداران موتورسوار حکومتي



موتورسوارن چماق دار و خودروهاي ضد شورش رژيم، از نوع تقويت شده هستند و به سختي مي توان با پاي پياده و دويدن از آنها گريخت. ولي مي شود با روش هاي ابتکاري آنها را سرنگون کرد و به دام انداخت!!

1- ريختن روغن موتور يا روغن سوخته ماشين بر روي سطح آسفالت خيابان باعث ليز شدن خيابان شده و اين موتورسواران هنگام عبور از اين سطح ليز کنترل خود را از دست مي دهند و بدين ترتيب احتمال زمين خوردن آنها بالا مي رود. پس از زمين خوردن آنها بايد به سرعت به سمت آنها حمله ور شد و آنها را خلع سلاح کرد.

2- ترکيب مقداري روغن با بنزين يا گازوئيل و سپس ريختن آن بر کف خيابان و سپس آتش زدن آن.

3- بستن عرض خيابان با زنجير يا طناب مقاوم، و سپس بالا آوردن آن هنگام نزديکي چماقداران بي شرف حکومت باعث واژگوني آنها خواهد شد. سپس آنها مزه چماقدار بودن رژيم را در زير دندان هاي خود حس خواهند کرد!

4- وارد کردن ضربه محکم و برق آسا با کف دست به آنها و سپس حمله گروهي به سمتشان و خلع سلاح کردنشان. دقت کنيد ضربه اوليه بايد بي نهايت محکم وارد شود تا سبب از بين رفتن تعادل آنها شده و واژگون شوند. سپس بلافاصله بايد چند نفري بر روي آنها بيافتيد و امکان عکس العمل نشان دادن را از آنها بگيريد و خلع سلاحشان کنيد.

5- حمله از پشت سر به آنها و قلاب کردن دست در زير گلوي فرد دوم و کشيدن آن به سمت زمين به طور معکوس. در اين روش فرد پشتي نشسته بر روي موتور خودش هم سر در نخواهد آورد که چگونه کله پا شده است!

6- تور! انداختن چيزي شبيه تور ماهيگيري بر سر آنها نيز مي تواند به عنوان يک راه حل در مقابل آنها مطرح باشد.

7- روش ديگر براي آسيب رساندن به اين موتورسواران استفاده از کوچولوي قدرتمند "
کوکتل مولوتف" (بمب دستي آتش زا) مي باشد.


اما چگونه با آنها مقابله کنيم؟
تنها روشي که مي توان اين بي شرفان مزدور را به زانو در آورد حمله دسته جمعي و برق آسا به سمت آنهاست. مثلا زمانيکه آنها 5 نفري در حال تخريب يک ماشين در کنار خيابان هستند؛ يکباره 20 نفر از ما به سمت آنها حمله برق آسا و کوبنده کند، ولو با دست خالي...
اين مطمئنا تنها راه برخورد با آنها است. در غير اينصورت به هيچ وجه نبايست با آنها درگير شد. چون اين وحشيان کوچکترين بويي از انسانيت نبرده اند و شما را مطمئنا به بدترين شکل ممکن مورد ضرب و شتم قرار خواهند داد.
تنها راه مقابله با آنها همان هجوم برق آساي گروهي به سمت آنها و ضربه زدن به قسمت هاي حساس بدن آنها مي باشد. اينها را بايست به اشد مجازات رساند. ترحم بر اين حرامزادگان؛ ستمکاريست بر جوانان و زنان بي دفاع. هر يک نفر از اينها را اگر بتوانيم به سزاي اعمالشان برسانيم آينده بهتري را براي سرزمين خود رقم خواهيم زد. منتها زمانيکه که تعداد ما بيشتر از آنها باشد.
بنابراين از هم اکنون گروه ضربت خود را تشکيل دهيد و درباره به زير کشيدن اين جانيان با هم بحث و تبادل نظر کنيد و روشهاي ابتکاري جديد را پيدا کنيد.

- اولين نکته در مبارزه با اينها اين است که بايست دل شير داشته باشيد و به هيچ وجه نترسيد؛ به هيچ وجه... ترس شما همانا و غلبه آنها بر شما همانا!
- دومين نکته هم اين که به هيچ وجه تنهايي و در يک اجتماع کم تعداد به آنها حمله نکنيد. بلکه زماني که حداقل جمعيت شما 3 برابر تعداد آنها بود نقشه ادب کردن آنها را به مرحله اجرا در آوريد.

اگر موتورسوار حکومتي را گير انداختيم با او چه کار کنيم؟
1- ابتدا وي را خلع سلاح کنيد.
2- سپس تمام قسمتهاي بدن او را خوب بگرديد تا مطمئن شويد خلع سلاح شده است. دور بازو، دور ران، دور زانو، اطراف باسن، دور مچ دست و مچ پا، پشت کمر، دور قفسه سينه و خلاصه همه جاي بدنش را به خوبي بگرديد تا مطمئن شويد اسلحه گرم يا سرد ديگري ندارد.
3- موتور چماقدار را با بنزين خودش آتش بزنيد! براي اين منظور درب باک موتور را باز کرده و بنزين آن را در اطراف و روي موتور بريزيد و سپس با فندک يا کبريت آن را آتش بزنيد. حواستان باشد بنزين زياد در باک انباشته نشده باشد تا انفجار مهيبي رخ ندهد و به خودتان آسيبي وارد نشود. بنزين باک را کاملا روي زمين و روي موتور خالي کنيد و سپس آنرا آتش بزنيد.
4- بيسيم او را براي خود برداريد. مراقب باشيد که بي سيم را تنها در جاهاي عمومي شلوغ روشن کنيد. چرا که احيانا موقعيت مکاني شما با بيسيم روشن قابل ردگيري است. به هيچ وجه آن را در منزل خود، دوست و آشنا و کلا در محله خودتان روشن نکنيد. باطري هاي آن را در بياوريد تا مطمئن باشيد که کار نمي کند. فقط مواقع درگيري ها توي خيابان شلوغ آن را درآورده، باطري هايش را وصل کنيد و به مکالمات آنها گوش دهيد. شايد نکته مهمي به دست آورديد! با يک ضبط کننده ديجيتالي صدا هم ميشه صداي مکالمات بيسيم اونها را ضبط کرد و روي اينترنت منتشر کرد!
5- از فرد دستگير شده عکس و فيلم بگيريد. البته با نشان دادن کارت شناسايي همراهش در فيلم و عکس. مثلا از او بخواهيد با دست علامت V نشان بدهد و از او فيلم و عکس بگيريد و کارهاي بامزه انرژي زاي اينچنيني! حتما فيلمها و عکس هاي خود را بر روي اينترنت منتشر کنيد.
6- در صورتي که بر خشم خود مسلط هستيد مي توانيد وي را آزاد کنيد. ما که مثل اونها نيستيم!

اين ويدئوي بسيار تحسين برانگيز را ببينيد تا مشاهده کنيد که چگونه تهراني ها موتورهاي موتورسواران بسيجي را به آتش مي کشند:

توجه کنيد: بسياري از کساني که مورد حمله اين وحشي ها واقع شده اند اصلا فکرش را هم نمي کردند که اين افراد آنها را هم مورد ضرب و شتم قرار دهند! ولي از آنجايي که خوشبختانه حکومت اسلامي سياستش مانند ديانتش است و همه چيز آن با بي شرفي پيوند خورده است، لذا شما بايست آمادگي مواجه با هرگونه برخوردي را داشته باشيد. بنابراين اگر خود را براي مقابله با اينها آماده نکنيد ممکن است فردا روز هنگام راه رفتن با دوستانتان در حين رفتن به سينما فرضا، مورد حمله اين حيوانات قرار گرفته و از جانب آنها مصدوم شويد. بنابراين خود و دوستانتان را براي مقابله با اين وحشي صفتان آماده کنيد.


منبع : ارتش سبز آزادی بخش ایران

دیسمنوره چیست ؟



دیسمنوره یا قاعدگی دردناک از شایع ترین مشکلات زنان است . به صورتی که ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان به آن مبتلا می باشند . دیسمنوره یک درد خاص همراه با قاعدگی است که دلیل عمده غیبت از مدرسه و محل کار در زنان می باشد . این مشکل در اکثر موارد ، با پریودهای ماهانه همراه با تخمک گذاری دیده می شود و براساس سن شروع و دلایل بوجود آورنده ،‌به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود .
• دیسمنوره اولیه :
این حالت معمولاً قبل از سن ۲۰ سالگی و تقریباً همیشه ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اولین قاعدگی شروع می شود . اگر دردها ۳ سال بعد از اولین قاعدگی ( منارک )‌شروع شود و یا اگر دیسمنوره همراه با دوره های بدون تخمک گذاری باشد ، باید به فکر علل ثانویه بود .
معمولاً درد چند ساعت قبل یا همزمان با خونریزی قاعدگی شروع شده و حداکثر دو تا سه روز طول می کشد . دردها بیشتر در زیر ناف است . دردها گاه به کمر ، کشاله ران و رانها نیز انتشار می یابد . علائم دیگری مثل تهوع ، استفراغ ، بی اشتهایی ،‌ اسهال ، خستگی ، تحریک پذیری و گاه سردرد ، می تواند وجود داشته باشد . دیسمنوره اولیه با افزایش سن و زایمان طبیعی ممکن است بهبود یابد . این بیماری احتمالاً در زنانی که مادران آنها نیز دچار این ناراحتی بوده اند شایعتر است . در این بیماری پروستاگلاندین ها نقش دارند که سبب انقباضات رحمی و دیگر علائم عمومی می شوند .
• درمان :
فعالیت های فیزیکی ملایم می تواند به تخفیف شکایات بیمار کمک کند . توجه به رژیم غذایی ( مثل خوردن غلات سبوس نگرفته ، حبوبات ، سبزیجات و میوه جات بیشتر و کم خوردن یا نخوردن نمک ، کافئین و شکر ) نیز در برخی زنان مفید است . استراحت و ماساژ و تکنیک های بیوفیدبک نیز در برخی موارد در تخفیف درد مؤثر است .
اگر بیمار از نظر جنسی فعال است ، استفاده ازقرصهای پیشگیری از حاملگی (OCP)با استروژن کم در نود درصد موارد مؤثر خواهد بود که درمان انتخابی می باشد .
درمانهای دارویی تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام شده و در صورتی که ۳ تا ۶ ماه پس از درمانهای مذکور پاسخی مشاهده نشد ، باید به دنبال علل ثانویه بوده و کلیه اقدامات تشخیصی را به کار بست . ( خصوصاً در دیسمنورای که پس از ۲۰ سالگی ظاهر شود که تقریباً همیشه از نوع ثانویه است )
• دیسمنوره ثانویه :
این حالت معمولاً بعد از سن ۲۰ سالگی رخ می دهد هر چند که میتواند در اولین عادت ماهیانه و در هر سنی شروع شود . درد دراینها معمولاً ۵ تا ۷ روز تداوم می یابد . دیسمنوره ثانویه در زنان دارای بیماریهای لگنی مثل ( آندومتریوز ، آدنومیوز ، توده های زیرمخاطی رحم ، تنگی شدید گردن رحم ، عفونت های لگنی مزمن ، چسبندگی ها لگنی و هیپرمنوره یا افزایش خونریزی ماهانه ) رخ می دهد . در این بیماران معاینات کامل لگن و نیز آزمایش های روتین ، تصویربرداری از رحم و ضمائم آن ، سونوگرافی و … ممکن است برای تشخیص لازم باشد اما دستیابی به یک تشخیص دقیق همیشه امکان پذیر نیست و اشتباه در تشخیص و افتراق دیسمنوره اولیه و ثانویه فراوان دیده می شود .
• درمان :
درمان اصلی در دیسمنوره ثانویه ، تشخیص و رفع عامل زمینه ای است اما برخی از انواع ثانویه به درمانهای دارویی با OCP (قرصهای ضد حاملگی ) یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ( NSAIDS ) نیز پاسخ نسبی می دهند

حسن عباسی کیست ؟

حسن عباسی معروف به دکتر عباسی یا استاد (با نام اصلی یدالله قزوینی ) که اسم حسن عباسی را از سیاوش اوستا که اکنون در فرانسه است به سرقت برده . هر دو متولدین مشهد بوده و همسایه و هم بازی بوده اند. در سن 12 سالگی بدون اجازه پدر و مادر به جبهه رفت و گفت من امده ام گناهانم را اینجا پاک کنم (بچه 12 ساله چه گناهی میتواند انجام دهد؟)

بعد از جنگ عباسی به سپاه پیوست .البته هرگز لباس نظامی بر تن نکرد و نقش یک اندیشمند را برعهده گرفت , درحالیکه دیپلم نیز نداشت.او به کمک یک سرباز وظیفه دیپلم خود را گرفت و سپس در دانشگاه آزاد به کمک سربازی دیگر ثبت نام کرد ولی چند باری قبول نشد.سپس به دانشگاه امام حسین (دانشگاه نظامی سپاه) رفت و درس استراتژی نظامی خواند و با خواندن چند کتاب از صاحبظران غربی مثل (نیچه . انگلس . مارکس .وبر .فروید) شروع به زیر سوال بردن اعقاید آنها نمود .از آنجایی که دیگران در دولت رفسنجانی از وجود چنین روشنفکرانی خبر نداشتند او را مغز کل نامیدند و به او لغب دکتر داده و به طور معجزه آسایی به دکتر تبدیل شد.

عباسی که بسیار با آخوند جماعت بد است ,انتقادات بسیار صریح نسبت به رفسنجانی و سپس خاتمی داشت (اگر یادتان باشد سخنرانی داشت در دهه 70 در مورد دوبی و حفاظت اطلاعات و فرستادن دختران ایرانی بدانجا) برای مدت کوتاهی توسط اطلاعات بازداشت شد اما به علت سفارش دفتر رهبری آزاد شد و برای چند سالی از عرصه سیاسی دور بود (او همه را بد میداند و خامنه ای را بهترین )

حسن عباسی از آنجایی که بچه دار نمیشود , درنتیجه تمام وقت خود را صرف کار مینماید. او برای 8 سال در خانه خود جوانانی را جمع مینمود و برایشان سخنرانی مینمود که بعد از مدتی به دعوت سپاه و معاونت فرهنگی آن (آخوندی به نام رضا حسینی) در سفارت سابق آمریکا بخشی را درست نمود که بعدا زیر نظر معاونت اجرایی سپاه (سردار اصلانی) قرار گرفت. این مرکز به نام مرکز مطالعات فوق پیشرفته ضد تروریسم بود CTU که وظیف آن تحقیق و برسی عملکرد اسرائیل در منطقه و راهکاری برای مقابله و ایجاد جنگ روانی و ترجمه و خلاصه و ارزیابی مذاکرات و گزارشات وزارت امورخاجه و وزارت دفاع آمریکا و اسرائیل بود ) این سایت را حتما ببینید http://www.ctu.ir/

جالب است بدانید عباسی بسیار به فیلم 24 علاقه داشت و دوست میداشت که یک مرکز ضد تروریسم مثل آن سریال بسازد که اخر به این هدف رسید .تا جایی که سایت خود را به همین نام ثبت کرده بودند .در ضمن او بسیار پی گیر سریال لاست و 24 و پریزن بریک بود بطوری که اعتقاد داشت بعد از 11 سپتابر این سریالها برای زیر فشار گذاشتن اسلام به خصوص ایران ساخته شده است و بر این سریالها نقد و بررسی نیز گفته است.



حسن عباسی کسی که از یک سال قبل در تمامیه سخنرانیهای خود از احمدی نژاد طرفداری کرده است و همواره گفته است که احمدی نژاد انتخاب میشود , زیرا موسوی عقبه ندارد (یعنی حامی و تیم پشتی بان ندارد) ,کروبی نیز میگوید همه به من رای بدهند و او امده که رایها خراب کند. در ضمن او بسیار فردی است تند که همواره میگوید باید ما از استراتژی تدافعی و یا مدارا به فاز تحاجمی برویم و در این مورد به احمدی نژاد انتقاد میکند و اعتقاد دارد که باید در خلیج فارس چند ناو را ما بزیم تا آمریکا کاملا بترسد.

در ضمن او همواره اعتقاد دارد امامان دارای یک استراتژی معصومانه بوده اند که باید آنرا در جامعه بوجود اورد و این با دست علی زمانه میشود. حسن عباسی (در حال حاضر مشاور رهبری و تئوریسین سپاه و کسی است که در مورد تغییرات کتب علوم انسانی اصرار عجیب به اسلامی کردن آنها بر اساس عقاید خ.ر دارد) او کسی است که نظریه استقرار آخوند را در مدارس داده است و بدنبال حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی است .

در مرکزی که او ایجاد نموده است CTU تعدادی از جوانان را جمع نموده است تا علوم استراتژی را آموزش و برای آینده سیاسی در حکومت اسلامی همراه با ولی فقیه باشند. همواره در تمامی سخنرانیهایش در دانشگاههای متفاوت دانشجویان به او و حرفهایش اعتراض کرده اند. او سال پیش در یک سخنرانی در دانشگاه تهران به نام "دوبال" کلی به صاحب نظران غربی مثل نیچه و انگلس و ... بدو بیرا گفت)

فیلم یکی از این سخنرانیها :

http://www.iranianuk.com/article.php?id=27840

فیلمی با زیر نویس در مورد تشویق به عملیات انتحاری و تروریسم مقدس

http://www.youtube.com/watch?v=weCXdHJj5q4

منبع : che mishavad

عکس پیروزمندانه از میر حسین موسوی

شکنجه سفید چیست ؟

سوال : بحث شكنجه و بدرفتاری از منظرهای مختلفی میتواند مهم ارزیابی شود و مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد. حداقل آنكه اعلامیه جهانی حقوق بشر كه به مثابه آرما ن مشترك تمام انسانها و ملتها مطرح است, در ماده 5 خود تاكید كرده است: هیج كس نباید شكنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه, ضد انسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد, همچنین در اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح شده است كه: ” هر گونه شكنجه برای گرفتن اقرار و یا كسب اطلاع, ممنوع است…” اصل 39 قانون اساسی نیز میگوید: ” هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون دستگیر, بازداشت, زندانی یا تبعید شده, به هر صورت كه باشد, ممنوع و موجب مجازات است.” اما از منظر روانشناختی و با توجه به اینكه جنابعالی یك روانپزشك هستید, ارزیابیتان از اهمیت و ضرورت پرداختن به بحث شكنجه و بدرفتاری چیست؟ به ویژه آنكه ممكن است در نگاه اول این مقوله, بحثی محدود به اقلیتی بسیار محدود و وابسته به حقوق اساسی معدودی از شهروندان تحلیل شود ؟

بیان دو نكته میتواند ضرورت این بحث را تبیین كند. نخست آنكه اساسا انسان موجودی بیوسایكو سوشیال است. به این معنا كه فرانیدها و پیامدهای اجتماعی, در كنار ویژگیهای زیست شناختنی و روانشناختی فرد بر شكل گیری رفتار و تفكر او, تاثیر به سزایی دارد. به بیان دیگر, انسانها صرفا از تجربیات شخصی خود تاثیر نمیپذیرند بلكه مسائل اجتماعی فضایی روانی می آفریندو كل جامعه را تحت تاثیر خود قرار میدهد .

نكته دیگر اینكه, آزادی و امنیت از اساسی ترین نیازهای روانی انسانها به شمار میایند. از این رو میتوان نتیجه گرفت در جامعه ا ی كه شكنجه اعمال میشود, اگر چه تعداد معدودی درگیر مقوله شكنجه میشوند ,اما آثار اعمال شكنجه به دلیل ایجاد فضای روانی و اختلال در آزادی و امنیت اجتماعی, كل جامعه را دربر میگیرد و حاصل این عمل, خودسانسوری است. ضمن اینكه ضررهای خودسانسوری از سانسور و محدودیتهای اجتماعی فرهنگی اعمال شده توسط حكومت بیشتر است چرا كه در خودسانسوری, خلاقیت از بین میرود و فكر و اندیشه جدید تولید نمیشود و در نتیجه جامعه دچار ركود میگردد. در چنین جامعه ای, طبیعی است كه زمینه برای رشد انواع فسادها و انحرافات و ناهنجاری های اجتماعی مهیاتر و فراهم تراست.

ذكر یك مثال, بیشتر این پدیده را تبیین میكند. وقتی شهری مورد حمله هوایی قرار میگیرد, احتمال آسیب دیدن هر فرد یا منزل, كمتر از یك دهم درصد است. اما فضای روانی اجتماعی ایجاد شده, آحاد جامعه را درگیر میكند و انرژی خلاق و تولیدی جامعه را مستهلك مینماید. از این منظر, بحث شكنجه ,واجد اهمیت ویژه ای است.

آیا برای شكنجه به طور عام یا شكنجه سفید به طور خاص تعریف مشخصی وجود دارد؟

در اعلامیه ای كه علیه شكنجه در سال 1975 منتشر و توسط سازمان ملل تایید شد, شكنجه به معنای تمام عملیاتی معرفی شده است كه به وسیله آن درد یا رنج شدید روحی یا جسمی تعمدا توسط كارگزاران عمومی یا شخص ثالث اعمال میشود تا از شكنجه شده یا شخص دیگری, اطلاعات یا اعترافاتی گرفته شود .مطابق این تعریف, هنگام شكنجه فرد را به سبب كاری كه انجام داده یا گمان میرد كه انجام داده باشد ,مجازات میكنند.

مارچلو ویگنار, روانكاو اهل اروگوئه كه سالها در پاریس در تبعید به سر برد, شكنجه را تمام حالتهای تعمدی تعریف میكند كه در آن هر شیوه ای به كار میرود تا باورها و آرمانهای قربانی را نابود كند و او را از هویت و شخصیتش خالی نماید. اما منظور از شكنجه سفید, بیشتر شكنجه های روانی است. به این معنا كه در این نوع شكنجه پس از اعمال شكنجه, نشانه فیزیكی كه نشاندهنده اعمال شكنجه باشد بر جای نمی ماند.

سوال: سازو كارهای شكنجه سفید با شكنجه فیزیكی چه تفاوتهایی دارد؟

از آنجا كه جسم و روان دو مقوله منفك از هم نیستند, در نتیجه عملا تفكیك كامل این دو نوع شكنجه ازیكدیگر ناممكن است. در عمل, روشهای خاص هر نوع شكنجه تاثیر متقابلی بر نوع دیگر دارد و شاهد نوعی تعامل و هم پوشانی هستیم. مهمترین مسئله در شكنجه سفید, بازجویی و شرایط بازجویی است. معمولا بازجویی به دو منظور صورت میگیرد : یكی استخراج اطلاعات دقیق و واضح و دیگری, ایجاد تغییر در تفكر زندانی یا شستشوی مغزی . در نوع اول بازجویی, زندانی تحت فشار قرار میگیرد, اما به میزانی كه اطلاعات دقیق, ریز و صحیح مورد نیاز باشد. زندانی باید در شرایطی قرار گیرد كه انسجام تفكرش حفظ شود و خطاهای ذهنی اش كاهش یابد.

در نوع دوم بازجویی, مسئله برعكس نوع اول است و بازجویی, با روشهای سوال مكرر, بحث و جدل ,تهدید, تلقین یا مرام آموزی, تشویق, خشونت و . . .انجام میگیرد. هدف اصلی این نوع بازجویی, تسریع شكستن ارزشهای زندانی و تشویق او به جایگزینی نظام جدید ارزشی است. در این روش, بازجو در نقش دوست و دشمن, ظاهر میشود و فقط وقتی فشارها كاهش می یابد, این تضاد در جهت دوست شدن با بازجو به معنی پذیرش سیستم ارزشی او حل شود. در این بازجویی های طولانی, خسته كننده با سوالات تكراری در مورد یك موضوع و عدم پذیرش گفته های زندانی و باز تكرار و تكرار و تكرار آن سوالات و بحث, فرد تحت فشار قرار میگیرد. همچنین, جهت دادن به تضادهای درونی زندانی و تاكید و بزرگ كردن اختلافها و تضادهای مطرح در زندگی وی, مد نظر است. در روند این بازجویی ها, قدرت نقادی و مقاومت زندانی ضعیف شده و به تدریج آماده پذیرش تلقین ها میگردد.

آیا روشهای دیگری نیز برا ی اعمال فشار, مثل ایجاد درد جسمی و فشار فیزیكی نیز به كار میرود؟

مسلما بله, بنده آنها را به صورت كلی و با یك طبقه بندی نسبی بیان میكنم. جهت اعمال شكنجه, اعم ازجسمی و روحی, از روشهای زیر استفاده شده است:

1)-ایجاد درد و كتك تا قربانی بین تسلیم شدن و یا تحمل درد, یكی را انتخاب كند. این روش, خیلی موثر نیست و در عمل, تهدید به شكنجه و تحمل انتظار روانی درد, از خود درد سخت تر است.
2)-ایجاد خستگی فیزیكی, كه در این حالت فرد برای مدتی طولانی در نقطه ای, بی حركت وادار به ایستادن میشود. این روش, ابتدا باعث تقویت ویژگیهای اخلاقی و روحی و مقاومت فرد میشود, اما پس ازمدتی زندانی فكر میكند اگر تسلیم نشود, خودش باعث آزار خودش میشود. چون در این شرایط او با خود و مشكلاتش تنهاست و باید در برابر “خویش” مقاومت كند و بین “تسلیم شدن” و “آزار دیدن” یكی ر ا انتخاب نماید. در همین مرحله است كه فرد بر اثر خستگی , دچار تردید در ارزش هایش نیز میشود. در این روش فشار فیزیكی و روانی به گونه ای توام عمل میكنند.
“ایجاد خستگی روانی” شكل دیگری از شكنجه است كه در همین فایل قابل توضیح است. محرومیت ازخواب, بیدار كردن مكرر فرد از خواب, تجویز داروهای محرك یا خواب آور و بازجویی های طولانی ,از جمله شیوه هایی است كه با هدف شكستن اراده و سلب نگرش یا قضاوت نقادانه فرد, مورد استفادهواقع میشود.
3)ـ-كنترل غذا, آب , سیگار و . . . كه در این حالت, زندانی خیلی زود وابستگی فیزیكی خود را به شكنجه گر, جهت برآورده شدن نیازهای اولیه احساس میكند و بر سر دوراهی “غذا” یا “پاسخ به درخواست شكنجه گر” قرار میگیرد.
4)-جداسازی یا زندان انفرادی, پایه این روش محرومیت حسی است. یعنی در این شرایط, مشكل اصلی فرد تنها بودكاهش محركات و داده های حسی نظیر كاهش صدا, مناظر یكنواخت و . . .میباشد. واكنش افراد نسبت به این روش كاملا متفاوت است. بعضی افراد میتوانند مدتها تنهایی رابدون تغییرات روانی شدید تحمل كنند . در حالیكه برخی دیگر, درمدت كوتاهی در زندان انفرادی ,به مرز جنون و افسردگی شدید میرسند.
5)-انتقاد از خود, از آنجایی كه انسان جایزالخطاست و اگر كسی خود را بدون خطا بداند و حاضر به نقد خود نباشد, ضعف شخصیتی محسوب میشود و از سوی دیگر اگر افراد انعطاف پذیر نبوده و درمقابل تغییر مقاومت كنند نیز ضعف دیگر شخصیتی محسوب میگردد, با استفاده از این موضوع در یك بحث و فضای به ظاهر دوستانه, زندانی وادار به ورود به عرصه نقد خود و انتقاد از خویش میشود. بعد از بیان خطاها و نقدها, احساس گناه شدیدی در فرد ایجاد میشود و زندانی برای رهایی از این احساس گناه, مجبور به انتقاد مكرر از خود و یا به بعبارتی, اعتراف و توبه میشود.

در بحث شكنجه روانی به مقوله ” شستشوی مغزی ” اشاره كردید, آیا تعریفی مشخص برای آن وجود دارد؟

این واژه اولین بار توسط یك روزنامه نگار امریكایی در سال 1950 به كار برده شد و به معنای پذیرش درخواست صاحبان قدرت تحت شرایط فشار و زندان و علیرغم ا میال زندانی میباشد. تعریف دیگر شستشوی مغزی, آموزش دوباره و غیر ارادی به فرد, در زمینه سیستم ارزشی و باورهای فرد درشرایط فشار و محدودیت اطلاعات است. از یاد نبریم كه باورها, اعتقادات و قضاوتها خود بر پایه مجموعه ای از اطلاعات قرار دارند. اگر فرد در شرایط محدودیت اطلاعات قرار بگیرد و علاوه بر این محدودیت تحمیل شده, اطلاعات تحریف شده و یا اساسًا نادرست نیز به وی داده و ارائه شود, زمینه برای تغییر باورهایش فراهم میگردد.

به نظر شما, آیا نقطه نهایی شكنجه همین جاست یا اهداف و پیامدهای دیگری هم مد نظر است؟

نقطه نهایی شكنجه به هدف شكنجه گر وابسته است كه آیا هدف از اعمال فشار گرفتن اطلاعات است یا شستشوی مغزی(تواب سازی)اما هر كدام كه باشد, انسجام وجودی فرد را بر هم میزند و قربانی با تحمل فشار زیاد, وادار به انتخاب بین “بدتر” و بدترین” میشود. یعنی بین ” فشار زیاد جسمی و روحی ” و یا “پذیرش درخواستهای بازجو” باید یكی را انتخاب كند.
عمیق ترین تغییر در شكنجه, رسیدن به ” شستشوی مغزی” و یا به عبارتی همانندسازی با مهاجم است .یعنی قربانی هویت و تفكر و باورهای بازجو را درونی ساخته و متعلق به خود میداند. به تعبیر دیگر ,قربانی “فرامن” خود را برون فكنی نموده و بازجو را فرد باارزشی میبیند.

آیا همه افرادی كه تحت شكنجه روانی قرار میگیرند به مرحله شستشوی مغزی میرسند؟

در بررسی پدیده های مربوط به انسان, هیج امر قطعی و صددرصدی وجود ندارد, چرا كه برای بررسی هر پدیده ای عاملهای متعدد مداخله گر و اثرگذار وجود دارد. واكنش افرادی را كه تحت این فشارها قرار میگیرند میتوان به سه دسته طبقه بندی كرد, گروه اول , به ظاهر تسلیم میشوند. گروهی دیگر, تسلیم میشوند و همانندسازی میكنند و گروه سوم در برابر تغییر عقیده مقاومت میكنند.توجه به این نكته اهمیت دارد كه هر سه گروه, صدمه روحی شدیدی متحل میشوند و علائم اضطراب ,افسردگی, توهم, هذیان ها و سوء تعبیرها و خطاهای اداركی در این افراد قابل رویت و احساس است.

آیا راه حلی برا ی كاهش تاثیر شكنجه روحی . روانی وجود دارد؟

یك عامل مهم در ایجاد این تغییرات, محرومیت حسی و محدودیت اطلاعات و اداراكات فرد است .
همچنان كه جسم برای سالم بودن به غذا نیازمند است. مغز نیز برای حفظ كاركرد طبیعی خود محتاج بهره مندی از اطلاعات میباشد و همان گونه كه در شرایط نبود غذای مناسب, گوشت مردار كه انسان فطرتًا از خوردن آن مشمئز میشود و حرام است, قابل خوردن و حلال میگردد, سیستم عصبی نیز در شرایط محرومیت اطلاعات و تحریكات حسی, عطش دریافت اطلاعات را دارد و در این مرحله, قادر به انتخاب و تفكیك و تصفیه اطلاعات درست از نادرست نمیباشد. به عبارتی انسان برای پاسخ به یك نیاز حیاتی كه حفظ پیوستگی ذهن و روان و یا ادامه حیات است, به صورت ناخودآگاه اطلاعات نادرست را می پذیرد. یك راه پیشگیری از این اتفاق, تولید اداراكات و اطلاعات در ذهن است. یعنی زندانی خود را با خاطرات و محفوظات و داستانهایی سرگرم كند. در این شرایط, افرادی كه قدرت تخیل و فانتزی قوی دارند و میتوانند خود را با خاطرات گذشته یا محفوظاتشان سرگرم كنند, آسیب پذیری كمتری دارند. خواندن و مرور اشعار یا متون مقدس و دینی و به ویژه محفوظاتی كه برای زندانی و قربانی, همراه با خاطرات خوش, نیز میتواند جایگزین مناسبی برای محدودیت ادراكی حسی به وجود آمده باشد. در حقیقت, به میزانی كه فرد خود را سرگرم كند و برای خویش “برنامه “تدارك ببیند و از سكوت و در انتظار ماندن بپرهیزد, در عبور سالم تر از این شرایط موفق تر خواهد بود. فردی كه در این شرایط قرار میگیرد, باید “انتظار” را از خود دور كند.

آیا شكنجه تحت تاثیر متغیرهایی قرار دارد؟

البته, توانایی افراد و آستانه تحریك آنها متفاوت است. فردی با سه روز انفرادی تحت تاثیر قرار میگیرد و دیگری با 30 روز. عوامل شخصیتی و حتی سن و تواناییهای جسمی و فیزیكی فرد نیز موثراست. افراد به میزانی كه درونگراتر باشند و ارتباطات اجتماعی شان كمتر باشد, تنهایی را بهتر تحمل میكنند. افرادی كه زود عصبانی میشوند و یا گمان میكنند كه دنیا باید همیشه بر وفق مرادشان باشد ,بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند. هر چه سازگاری ا فراد با محیط بیشتر باشد, امكان تحمل شرایط شكنجه روحی روانی بیشتر میشود. همچنین افرادی كه ذهنیت و حافظه قوی و یا توان خلاقیت بالایی دارند بهتر و بیشتر میتوانند وضعیت انفرادی یا شرایط شكنجه روحی روانی را تحمل كنند. چرا كه وقتی همه چیز را از آنها میگیرند باز میتوانند با توانایی های ذهنی خود, خویش را سرگرم كنند . همانطور كه در پاسخ به سوال قبل گفتم, افرادی كه اهل فانتزی و تخیل هستند هم تحمل بیشتری دراین شرایط نشان میدهند.

اصولاافرادی كه تحت این نوع فشارها قرار میگیرند دچار چه نوع آسیب ها و پیامدهای روحی روانی میشود؟

افرادی كه به منظور ایجاد شستشوی مغزی تحت فشار و شكنجه قرار میگیرند. مراحل روانی خاصی ر ا تجربه میكنند كه شدت و نظم این مراحل میتواند متفاوت باشد. یكی از شایع ترین این حالتها ,افسردگی است. افسردگی در آن, فقط به صورت عاطفی شدن زیاد, وجدانی شدن و احساس غم و گریه خود را نشان میدهد. البته مراحل روانی در افراد در یكی از مراحل زیر متوقف میشود و پیشرفت نمیكند:

1- ابتدا فرد دچار احساس درماندگی و فراموش شدگی میشود. فقط بازجو است كه او را به دنیای بیرون متصل میكند.
2ـ سپس در برابر رفتارهای متغیر بازجو كه روزی مهربان و روزی دیگر بسیارخشن و غیر قابل دسترسی است, دچار حیرت و سرگردانی میشود.
3- احساس تردید و عدم اطمینانكه از او چه میخواهند و البته فقط بازجو پاسخ این سوال را میداند.
4ـ در این مرحله زندانی به بازجو وابسته میشود, میخواهد او را بشناسد و با او ارتباط برقرار كند كه این وابستگی بیمارگونه است.
5_ احساس تردید و از دست دادن شعور و آرمان ها به دلیل وابستگی به بازجو.
6_ احساس گناه به دلیل وابستگی به بازجو.
7_ احساس تردید و سوال در مورد سیستم ارزشی خود.
8_ از دست دادن قدرت نقادی و ارزیابی چند جانبه كارهای خود.
9_ احساس بالقوه شكست و ترس از دیوانه شدن
10 _ احساس نیاز شدید برای داشتن اصول جدید و ثابت كه بازجو برای یافتن این اصول به او كمك میكند.
11 _ احساس نهایی تعلق یا همانندسازی.

اگر چه شما در این گفتگو به شیوه های رساندن زندانی به این مراحل اشاراتی داشتید, اما در صورت امكان در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

بعد از ایجاد احساس وابستگی به بازجو و احساس گناه, شستشوی مغزی تازه آغاز میشود. هر چیزی كه زندانی بیان میكند, باعث رضایت بازجو نمیشود و بازجو در باره هر جمله سوالات متعدد و چندجانبه ای میكند و شروع میكند به بازنویسی جملات با خود زندانی. زندانی مجبور است نوشته های او ر ا بپذیرد و یا مدام بحث كند و این اساس و عصاره شستشوی مغزی است. در واقع بازجو وقتی راضی میشود كه زندانی از اظهارات قبلی و سیستم ارزشی بازجو برای صحت گفته های خود استدلال میكند .
در تمام این مراحل, زندانی همواره در تلاش آگاهانه است كه اصول خود را حفظ كند, ولی مراحل تغییر به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد, یعنی زندانی قبول ندارد و نمی پذیرد كه تغییر كرده است.

آیا اثرات شكنجه روانی و شستشوی مغزی پایدار است, تا كی و چه مدت ادامه دارد؟

انسان همواره در حال تغییر است و هر تجربه ای بر او اثر میگذارد. فردی كه شكنجه و زندان را تجربه كرده با فردی كه این تجربه را نداشته متفاوت است. یعنی كلیه آثار شكنجه هرگز برطرف نمیشود. اما تغییر سیستم ارزشی و باورهای جدید, ناپایدارند و هر چه این تغییر در شرایط بسته تر اتفاق افتاده باشد با تغییر محیط سریعتر و زودتر عوض میشود. باید به این نكته هم اشاره كنم كه شستشوی مغزی در شرایط باز و آزاد نیز اتفاق می افتد. تبلیغات و اثر تبلیغ, نوعی از شستشوی مغزی است كه مصرف كننده را متقاعد میكند, او ً لا به این جنس خاص نیاز دارد, ثانیا این مارك از همه ماركها بهتر است یا در مورد برخی گروههای مذهبی و فرقه ها كه از اصول شستشوی مغزی در شرایط باز استفاده میكنند .علامتی كه پایدار میماند احساس بی انگیزه شدن و كنار گذاشتن فعالیتهایی است كه منجر به دستگیری فرد شده است. معمو ً لا یكی از اهداف اساسی سیستم عامل شكنجه هم , ساكت و بی تفاوت نمودن افراد است.

نكته مهم دیگری كه در مورد پایداری اثرات شكنجه باید مطرح شود, این است كه وقتی شستشوی مغزی در فضای بسته و تحت شرایط تهدید و فشار اتفاق می افتد, پایداری اثرات آن به فضای جامعه نیز بستگی دارد. یعنی اگر احساس خفقان و رعب و وحشت در بیرون از فضای زندان نیزحاكم باشد, پایداری اثرات شكنجه بیشتر خواهد بود. در واقع هر وقت اطلاعات جدید فرد با باورهای قبلی اش مطابقت نداشته باشد, در باورهای فرد تردید ایجاد میشود و به عبارتی, اطلاعات و داده های جدید عقاید یا باورها را تغییر میدهد. به همین دلیل, همانطور كه در فضای زندان و محدودیت اطلاعات یك زمینه تغییر باورها مهیا میباشد, در محیط باز بیرون و اطلاعات جدید نیز مجددًا عقاید تغییر میكند.

آیا ترمیم آثار شكنجه, محتاج مراقبت و مواجهه ویژه ای است؟

بسته به نوع شكنجه و تاثیر آن بر فرد, طبیعتًا مواجهه و پرستاری هم فرق میكند. اگر فرد در شرایط فشار دچار علائم روانپریشی از قبیل اضطراب, افسردگی و احساس گناه زیاد شده باشد, بسته به نوع مشكل, درمان ویژه آن ارائه میگردد. مسئله مهم در این شرایط, درك فشارهای زیاد و تجربیات سخت فرد در زندان است. در واقع یك كانون اضطراب بعد از رهایی از شرایط زندان, نگرانی و اضطراب در مورد قضاوتهای دیگران است. نتایج تحقیقات در این زمینه نشان میدهد درد و رنج و بیماری افراد شكنجه شده سیاسی با سایر بیمان روانپزشكی كام ً لا متفاوت است. به طور كلی نیاز به انزوا, سكوت و شرم, انسانهای شكنجه شده را در نفرت عمیقی از خود فرو میبرد و باعث عدم ثبات در رفتارها میگردد.

چه از جنبه روانشناختی و چه از جنبه فیزیولوژیك, چطور به یك فرد شكنجه شده آسیب وارد میاید؟

مهمترین ویژگی و تفاوت انسان, احساس هویت فردی است. آزادی و انتخاب در فعالیتهای روزمره مثل انتخاب نوع لباس و انتخاب نوع و زمان غذا, تماشای تلویزیون یا شنیدن موسیقی, با دیگران بودن و . . . بر اساس نوع شخصیت فرد انجام میپذیرد و منجر به شكل گیری “من” میشود. “من دوست دارم” , “من میخواهم” و نظایر آنها. در شرایط زندان, این احساس وجود “من” و یا هویت فرد لطمه میخورد ,تمام آزادیها و انتخابها گرفته میشود. ابتدا محدودیتهای عینی مثل تعویض لباس, تعیین زمان اجباری برای غذا و یا نوبت دستشویی و حمام و . . . اعمال میشود و سپس وارد حیطه فكری و روانی فرد میشوند. همانگونه كه قب ً لا گفته شد, این فرایند از مجاری كام ً لا منطقی و معقول صورت میگیرد, با این منطق كه “انسان جایزالخطا است و هیج كس نمیتواند ادعا كند در زندگی خود اشتباه نداشته و هدف ما توجه دادن شما به خطاهایتان و اصلاح آنها میباشد” زندانی و قربانی تحت تاثیر و القاء قرار میگیرد. به این ترتیب اگر زندانی بخواهد در برابر این منطق مقاومت كند, متهم به غیر منطقی بودن میشود و اگرآن را بپذیرد شروع به از دست دادن باورها و هویتش میكند. در فضای تهدید و ارعاب و تحقیر و وحشت, فرد زندانی به جایی میرسد كه از انجام كارهای مباح خود در گذشته, مثل مسافرت رفتن , صحبت با دوستان, مطالعه كتاب و حتی نوشیدن یك لیوان آب میوه, احساس گناه و خطا میكند.

آیا میتوان مولفه هایی را برای بهداشت روان در زندان برشمرد؟

در زندان سیاسی, طبیعتًا این مولفه ها با هدف زندانی نمودن در تضاد است. به همین دلیل در بحث نظری كمتر كشوری حاضر به تایید مقوله ” زندانی سیاسی” است.

به نظر شما, فرد شكنجه گر و یا واقف بر اعمال شكنجه چه خصوصیاتی دارد؟

در بررسی شخصیت افرادی كه در جامعه یا خانواده اعمال خشونت میكنند, مشاهده شده كه اكثر این افراد به صورت مشخصی خود قربانی خشونت بوده اند. در واقع, پدر “كتك خورده”, پدر “كتك زن ” میشود. نكته دیگری كه در بررسی و درمان افراد شكنجه شده دیده شده است, میزان اهمیتی است كه فرد شكنجه شده در شرایط خارج از زندان نیز به حرفهای شكنجه گر میدهد و لذا میتوان اینگونه نتیجه گرفت كه بین شكنجه گر و قربانی, شباهتهایی وجود دارد. مهمترین این شباهت ها این است كه به ندرت شكنجه گر و یا قربانی به خودی خود از شكنجه و یا آموزش آن صحبت میكند. هر دوی آنها با رازی یكسان كه آنان را از دنیای زندگان جدا میكند به هم وابسته اند. در واقع شكنجه گران را اگر به صورت مجموعه و یا نظام نگاه كنیم, در می یابیم كه هیچ كس شكنجه گر به دنیا نیامده است, بلكه برای شكنجه كردن “تربیت ” میشود. در واقع شكنجه گران پیشاپیش بر مبنای ملاكهایی از قبیل گسستگی از محیط فرهنگی اولیه, بیكاری, وضعیت اقتصادی ناپایدار, بی اطمینانی نسبت به آینده و . .. انتخاب میشوند و ملاكهای كاذبی مانند زورمندی, استحكام, شجاعت, هوش و . . . برای انتخاب, به خود این افراد مطرح میگردد. در شرایطی كه این افراد بیشترین ارتباط با یكدیگر, یعنی گروه شكنجه گران دارند, از ارتباط با جامعه عادی محروم میشوند.

نكته دیگر این است كه به نظر میرسد این افراد خود به نوعی دچار شستشوی مغزی شده اند و اعتقاداتی به آنها القاء شده است. پدری كه فرزند خود را به قصد تنبیه تا حد كشتن كتك میزند, برای خود توجیه دارد. شكنجه گران هم خود را توجیه میكنند و یا به تعبیری توجیه شده اند و این در ابعاد فكری ذهنی و ناخودآگاه آنهاست كه خود را محق میدانند. این را هم اضافه كنم كه خیلی از آنها در جامعه ارتباطات به ظاهر خوبی دارند. در واقع دوشخصیتی اند و كسی نمیتواند گمان كند كه مخاطب او , روی دیگری دارد كه در محل زندان آشكار میشود. به نوعی تجزیه و انفكاك شخصیت در شكنجه كنندگان و یا سیستم طراحی كننده به وجود آمده است. احتمالات دیگری هم مفروض است, از جمله اینكه سیستمی كه طراحی شكنجه میكند, ممكن است پارانوئید باشد و دنبال دشمن بگردد, ولی خود آن افراد چون توجیه ایدگولوژیك میشوند و باور پیدا میكنند, عمل مینمایند. احتمال شیوع افراد سادومازوخیستیك كه از آزار دادن افراد یا از آزار دیدن لذت میبرند, در طیف شكنجه گران مورد بررسی علمی قرار نگرفته است.

نوع مواجهه با شكنجه در كشورهای جهان سوم و كشورهای پیشرفته چگونه است؟

در كشورهای توسعه یافته چون حقوق فردی انسان و كرامت وی بیشتر مطرح است, قانون بهتر اعمال میشود و لذا اگر میخواهند با فرد برخورد كنند, حتی در جنبه های سیاسی و امنیتی و اجتماعی, ابتداء سعی میكنند اطلاعات را جمع آوری كنند و بعد بر اساس مستندات با فرد برخورد میشود. یعنی اطلاعات مستمر در دست هست و به آن دلیل ها فرد بازداشت میشود و بعد او یا خطا را میپذیرد یا نه و البته در نهایت قانون تعیین تكلیف میكند. لذا كارآگاههای خصوصی خیلی فعالند تا جمع آوری اطلاعات كنند. ولی در كشورهای جهان سوم و در حال توسه, افراد را به محض اینكه فكری یا توهمی در مورد آنها وجود داشته باشد, صرف این توهم و نظریه كافی است كه با آنها برخورد صورت گیرد.در واقع بازجویی و تحت فشار قرار دادن آنها برای اثبات فرضیه است و باید اعترافاتی در جهت تایید فرضیه گرفته شود. اگر مسئله اجتماعی باشد و مثلا كسی كشته شده باشد یا دزدی رخ داده باشد , فشار زیادی بر فرد میاید كه اقرار كند و اگر اقرار نكرد, آزاد میشود. در موارد سیاسی هم اگر اطلاعاتی به دست نیامد و اقراری وجود نداشت, مسئله شستشوی مغزی, مرحله بعدی است كه باید فرد اعترافات نادرستی را عنوان كند.

و سوال آخر این است كه اساسَا آگاهی قبلی بر مقوله شكنجه و متدها و روشهای آن تا چه حد میتواند به فرد كمك كند تا مواجهه ای غالب با پدیده داشته باشد؟

این آگاهی قبلی در نحوه مواجهه موثر هست, اما كمك زیادی نمیكند, چرا كه فرایند به گونه ای ناخودآگاه تكوین مییابد.تصور كنید كه ما به امر واقف باشیم كه اگر میكروب سیاه زخم به بدن ما وارد شود, دچار عوارض آن و مبتلا به بیماری میشویم. اما به هر حال اگر میكروب مزبور وارد بدن ما شود ,به رغم آگاهیهای قبلی مبتلا میشویم, چرا كه فرایندی ناخودآگاه رخ میدهد و میزان آگاهی تاثیر قابل توجهی برای پیشگیری از روند ابتلا به بیماری ندارد. مگر اینكه میزان آگاهی باعث شده باشد كه فرد از قبل خود را قویتر كرده باشد و دفاعهای عمیق تری بروز دهد, مثل واكسنی كه فرد از قبل آن را تزریق نموده و آماده تر است. این آمادگی قبل موثر هست, اما تاثیرش هیچ وقت صددرصد و تمام و كمال نیست.

* *گفت وگوی صورت گرقته با مریم رسولیان (روانپزشک)

پورتره احمــد زید آبادی - اسطوره مقاومت

نرم افزارهای موجود در بسته KING 2010 SE




KING 2010 SE



S E C
O N D

E D I

T I O

N





DVD 1





Codec Tools



Codec Pack All-In-1 6.0.3.0



K-Lite Mega Codec Pack 5.60



Windows 7 Codecs 2.2.6



XviD MPEG-4 Video Codec 1.2.2





Player Tools



ALLPlayer 4.2.6.7



DivX Pro 7.2.2



FLV Player 2.1.1



Gom Player 2.1.18.4762



JetAudio 8.0.2.300 Plus VX



- G-Force Platinum 3.7.5 Plugin



- SoftSkies Platinum 1.3.1 Plugin



- WhiteCap Platinum 5.0.5 Plugin



KMPlayer 2.9.4.1435



Media Player Classic 6.4.9.1



MediaMonkey Gold 3.2.0.1294



- G-Force Platinum 3.7.5 Plugin



- SoftSkies Platinum 1.3.1 Plugin



- WhiteCap Platinum 5.0.5 Plugin



QuickTime Pro 7.65.17.80



RealPlayer SP 1.0.5 Build 12.0.0.343 Plus



- G-Force Platinum 3.7.5 Plugin



- SoftSkies Platinum 1.3.1 Plugin



- WhiteCap Platinum 5.0.5 Plugin



Winamp 5.5.72.2830 Pro



- G-Force Platinum 3.7.5 Plugin



- SoftSkies Platinum 1.3.1 Plugin



- WhiteCap Platinum 5.0.5 Plugin



Windows Media Player 11.0.5721



- G-Force Platinum 3.7.5 Plugin



- SoftSkies Platinum 1.3.1 Plugin



- WhiteCap Platinum 5.0.5 Plugin





Subtitle Tools



AVIAddXSubs 9.3



ImTOO DVD Subtitle Ripper 1.1.20.0402



Sub2DivX 3.3.2



SubMagic 0.71



Subtitle Workshop 4.00.4



Subtitles Maker Pro 2.2.3254.5





Windows 7



Windows 7 Ultimate 32bit



Windows 7 Professional 32bit



Windows 7 Home Premium 32bit



Windows 7 Home Basic 32bit



Windows 7 Starter 32bit



Windows 7 Ultimate 64bit



Windows 7 Professional 64bit



Windows 7 Home Premium 64bit



Windows 7 Home Basic 64bit





DVD 2





Windows Vista



Windows Vista Ultimate SP2 32bit



Windows Vista Ultimate SP2 64bit





DVD 3





Desktop Management



360desktop 0.8.4.2040



DeskSpace 1.5.6.3



Desktop Icon Toy 4.0



EarthDesk 4.6



Folderico 3.7.2



Google Desktop 5.9.911.3589



PerfectClock 3.3.3.78



Sharp World Clock 4.54



Stardock Fences 1.00.2787



Stardock Keyboard Launchpad 1.09.95



Stardock ObjectDock 1.90.536



Stardock Virtual Desktops 1.0 Enhanced



TopDesk 1.6.0



ViGlance 1.0.0.1194



Vista Gadgets 2.1



Vista Rainmeter 1.1.306



Vista Start Menu Pro 3.4



Wallpaper Changer 2.2





Dictionary



Babylon Pro 8.0.5.2



Engineering Dictionary 1.0



LingvoSoft Travelers Suite 2.1.25 Farsi



Oxford Practice Grammar (Advanced)





Documents Editor & Converters



CAD To PDF Professional 4.7.8



Doc Convertor 1.0



Notepad++ 5.6.4



PDF To Word Converter 3.0.0.1



PDF2TXT 3.2



PowerCHM 5.7.0.0



WinCHM Pro 3.617



WinMerge 2.12.4.0





Font Tools



BitFontCreator Pro 2.3



FontCreator Professional 6.0.106



FontDoctor 2.6.1



Printers Apprentice 8.0.35



X-Fonter 6.4





Fonts



English Fonts



Farsi Fonts





Office



Classic Menu For Office 2007 4.52



Microsoft Office Enterprise 2007 SP2



- Microsoft Access 2007 SP2



- Microsoft Excel 2007 SP2



- Microsoft Groove 2007 SP2



- Microsoft InfoPath 2007 SP2



- Microsoft OneNote 2007 SP2



- Microsoft Outlook 2007 SP2



- Microsoft PowerPoint 2007 SP2



- Microsoft Publisher 2007 SP2



- Microsoft Word 2007 SP2



Microsoft Office Project Professional 2007 SP2



Microsoft Office SharePoint Designer 2007 SP2



Microsoft Office Visio Professional 2007 SP2



Microsoft Save As PDF or XPS For Office 2007



Office 2007 Compatibility Pack 3.4 SP1



Office Farsi Language Interface Pack





Organizer Tools



Chaos Intellect 3.0.4.1



EssentialPIM 3.12



eXtreme Movie Manager 7.0.5.9 Deluxe



Genealogy Builder 2009.90804



Helium Music Manager 7.0.7847 Network Edition



Mozilla Sunbird 0.9



Say The Time 10.0.5



Small Library Organizer Pro 2.1





Runtime Series



Adobe Air 1.5.3.9120



Adobe Shockwave Player 11.5.2.602



Java Runtime Environment 1.6.0.17



Microsoft .NET Framework 1.1 SP1



Microsoft .NET Framework 3.5 SP1



Microsoft DirectX 10.0 (XP)



Microsoft DirectX 11.0



Microsoft MSXML 4.0 SP2



Microsoft MSXML 4.0 SP3



Microsoft MSXML 6.0 SP1.1



Microsoft Silverlight 3.0.40818



Microsoft Visual C++ 2005 SP1



Microsoft Visual C++ 2008 SP1



Microsoft Visual J# 1.1



Microsoft Visual J# 2.0



Microsoft Windows Installer 4.5



Microsoft Windows Installer 4.5



VBRunALL 1.0.0



Visual Basic RunTime 6.0 SP6



Windows Media Format 11.0





ScreenSaver



Deep Space 3D 1.0.1



Dream Aquarium 1.214



Dutch Windmills 3D 1.0.2



Fantasy Moon 3D 1.3.6



Flower Clock 3D 1.0



Lighthouse Point 3D 1.1.3



Mayan Waterfall 1.0.5



Space Plasma 3D 1.5



Space Tunnels 3D 1.0



WaterWorks 1.0



Watery Desktop 3D 3.15



Western Railway 3D 2.0.3





ScreenSaver Maker



Flash2X ScreenSaver Builder 3.0.1



My ScreenSaver Maker 4.79



Photo Screensaver Maker 6.0.2



Screensaver Factory Enterprise 5.2



Screensaver Producer Professional 4.0





Transformation Tools



Seven Transformation Pack 4.0



Stardock IconPackager 5.0



- IconPackager DarkShine Plugin



Stardock LogonStudio Vista 1.0.0



Theme XPack 1.7



Vista Icon Pack 3.0



Vista Live Shell Pack 2.5.1



Yahoo! Widget 4.5.2





WallPapers Pack



WallPapers Pack 2010.2





Windows Themes



Windows 7 Themes



Windows Vista Themes



Windows XP Themes





Windows XP



Service Pack 3 For Windows XP



Windows XP Professional SP3



Windows XP Persian Interface Pack





DVD 4





Browser & Bookmark Managers



Advanced URL Catalog 2.1.4.0



Bookmark Base 3.0.1.0



Teleport Pro 1.61



Website Extractor 10.2



Website Ripper Copier 3.5.1



WebSite Watcher 5.0.1 Business





Chat & Messenger Tools



Google Talk 1.0.0.105



Hydra IRC 0.3.165



Miranda IM 0.8.7



NetChat 2.7



Skype 4.1.0.179



Talkative IRC 0.4.4.16



V-Talking 3.1.0.924



XChat 2.8.7f



Yahoo! Messenger 10.0.0.1102



Yahoo! Messenger Vista 1.2.0.1029





Download Managers



Ashampoo ClipFinder HD 2.06



Download Accelerator Plus 9.3.0.3



Flash And Media Capture 1.9.143



Flash2X Flash Hunter 3.0.2



FlashGet 3.3.0.1092



Free Download Manager 3.0.870



GetGo Download Manager 4.4.1.435



GetRight Pro 6.3.5.0



Internet Download Accelerator 5.7.1.1159



Internet Download Manager 5.18.5



Orbit Downloader 3.0.0.1



Replay Media Catcher 3.02



Save Flash 4.2.0331



StationRipper 2.93





Internet Browser



Acoo Browser 1.98.744



Avant Browser 11.7.43



Google Chrome 4.0.211.7



Internet Explorer 8.0.6001.18702 (Vista)



Internet Explorer 8.0.6001.18702 (XP)



KMeleon 1.5.3



Mozilla Firefox 3.5.7



Opera 10.10 Build 1893



Safari 4.0.4



SphereXPlorer 1.4.10.0





Internet Utility



Activ E-Book Compiler 4.22



Cache View 2.8.05



EarthTime 2.3.2



Flash Player 10.0.42.34



H264WebCam Deluxe 3.61



MyFreeWeather 2.24



RSS Xpress 2.8.6



Screamer Radio 0.4.3



VideoVista Professional 3.0.4.370



Weather Watcher 5.6.53



WebCamMax 6.0.1.9





Mail Tools



Becky! Internet Mail 2.52.03



CoffeeCup Spam Blocker 4.1



DreamMail 4.6.0.1



GMail Drive Shell Extension 1.0.15



Mozilla Thunderbird 3.0.0.9



OE-Mail Recovery 1.7.23.51





Network Management



CCProxy 6.4.4



Hyena 8.0.C Corporate



Internet Caffe 5.4.0



MultiNetwork Manager Professional 9.0.0.8



NetOp School 6.01.2009162



NetSetMan 2.6.4



NetSupport School Professional 10.50.5



Remote Administrator Control 3.3.1



RemotelyAnywhere 9.1.1016 Workstation Server



ShareAlarmPro 2.0.6.0



Symantec PcAnywhere Corporate 12.5.0.442



UltraVNC 1.0.8.2



Win IP Config 2.7.2





Network Tools



Bandwidth Monitor 3.4.757



BWMeter 5.1.1



Cisco Packet Tracer 5.2



FreePortScanner 2.8



Network Scanner 4.4.3.0



NetworkSleuth 2.0.1.0



NetWorx 5.0.8



The Dude 3.5



WirelessMon 3.1.1003





Share Tools



Ares Vista 3.1.5.3033



BitComet 1.17



BitTorrent 6.3 Build 16973



HFS 2.2f Build 155



iMesh 9.1.0.75411



Shareaza 2.5.1.0





Toolbar



Google Toolbar 6.4.1208.1530



ToolbarStudio 4.1.0.46



Winamp Toolbar 5.1.56.1



Yahoo! Toolbar 8.1.0.51





Upload Tools



CuteFTP Professional 8.3.3.0054



Encrypted FTP 3.3.1.145



FileZilla 3.3.1



FTP Explorer 9.11.9.005



FTPRush 1.1.219 Unicode



TurboFTP 6.00.752





Web Design



123 Flash Menu 4.1.5.1400



Active WebTraffic 8.0.1.7



Banner Maker Pro 7.0.5.1



CoffeeCup Flash Blogger 4.5



CoffeeCup Flash Website Font 3.0



CoffeeCup Flash Website Search 5.0



CoffeeCup GIF Animator 7.6



CoffeeCup Google SiteMapper 4.7.1



CoffeeCup Live Chat 6.0



CoffeeCup LockBox 3.1.118



CoffeeCup Password Wizard 6.0.8



CoffeeCup RSS News Flash 4.5



CoffeeCup Shopping Cart Creator 3.1



CoffeeCup StyleSheet Maker 5.0



CoffeeCup Web Calendar 4.2



CoffeeCup Web Form Builder 8.1.206



CoffeeCup Web JukeBox 4.5



CoffeeCup Web Video Player 5.2



CoffeeCup WebCam 4.1



CoffeeCup Website Access Manager 2.0.169



DHTMLMenu 9.20.90326



Flash Menu Factory 1.1



HTML Password Lock 4.8



HTML Protector 3.5



iWebAlbum 2.0.2



JSPMaker 1.101



Microsoft Expression Studio 3.0 SP1



PageLock Website Copy Protection 7.3.0.0



SEO Elite 4.0.87.0



Site Search Engine 1.3



UltraMenu 1.2



Userbar Generator 2.2





Web Templates Pack



Web Templates Pack 2010.2





Windows Server



Windows Server 2008 R2 Standard 64bit





Yahoo! Tools



DarkYahoo Unlocker 1.0



Super Yahoo Messenger Archive Decoder 39.00



Webcam Online Checker 1.0.0.9



Yahoo! Display Image Grabber 1.0.0.1



Yahoo! Magic Avatar 0.618





DVD 5





Accounting



CRM Express Professional 2010 1.1.0



Microsoft Money Plus Premium 17.0.125.1415



Microsoft Office Accounting Professional 2009



Personal Finances Pro 3.7



Quicken Home & Business 2010



Visual Money 2.5.0





AntiVirus & Security Suite



Avast! AntiVirus 5.0.377



AVG Internet Security 9.0.730a1834



Avira AntiVir Personal 9.0.0.418



Comodo Internet Security 3.13



ESET Smart Security 4.0.417.0



Kaspersky Internet Security 2010 9.0.0.736



Symantec AntiVirus Corporate 10.1.7 (Server 2003)



Symantec Endpoint Protection 12.0.122.192





Autorun & Installer Tools



AutoPlay Media Studio 7.5.1006.0



Inno Setup 5.3.7



InstallShield 2010 Premier 16 +Virtualization



MSI Factory 2.1.1005.0



MSI To EXE Compiler 1.2.0.0



Multimedia Builder 4.9.8.13



Setup Factory 8.2.1.0



Tarma ExpertInstall 3.5.2645





Backup & Restore Tools



Acronis True Image Home 13.0.6053



Advanced Email Backup 2.0.396



Handy Backup Server 6.4.0.4920



Karen's Replicator 3.6.8



O&O DiskImage Professional 4.1.47



Paragon Drive Backup 10.0.9105 Server



Super Flexible File Synchronizer Pro 4.84



Symantec Norton Ghost 15.0.0.35659



SyncBackPro 5.8.7.23



Windows Live Mail Backup 2.9e





Burning Tools



Ashampoo Burning Studio 9.20



Ashampoo Movie Shrink & Burn 3.03



CDRwin 4.0G



CloneCD 5.3.1.4



CloneDVD 2.9.2.7



DiscJuggler Network Edition 6.00.1400



DVDFab Platinum HD 6.2.1.8



Gear Pro Mastering Edition 8.01.7



ImgBurn 2.5.0.0



ImTOO DVD Copy Express 1.1.37.1218



Nero Ultra HD 9.4.26.0





CD & DVD Tools



Ahead DVD Ripper 3.4.5



AnyDVD HD 6.6.0.7



CD Bank Cataloguer 2.8.0.430



CDWinder 5.6.1



Daemon Tools 4.30.4 +SPTD 1.58



DVD Flick 1.3.0.7



DVD Shirink 3.2.0.15



ImTOO CD Ripper 1.0.47.1023



ImTOO DVD Ripper Ultimate 5.0.51.1225



PE Builder 3.1.10a



PowerISO 4.6



Sony CD Architect 5.2d



Sony DVD Architect Pro 5.0b Build 180



Virtual CD 10.1.0.0



Virtual CloneDrive 5.4.4.0





Cleanup Tools



Ashampoo UnInstaller 2010 1.0.3.0



Comodo System Cleaner 2.1.114194.1



Revo Uninstaller 1.85



WashAndGo 11.4.0



WinCleaner OneClick CleanUp 10.45



Windows Washer 6.5.5.155





Firewall



GFI EndPointSecurity 4.2.20091109



GFI LANguard Network Security Scanner 9.0.20907



Outpost Firewall Pro 6.7.2983



PC Tools Firewall Plus 6.0.0.86



PrivateFirewall 7.0.20.33





Hard Disk Management



Hard Disk Low Level Format Tool 2.36.1181



O&O Partition Manager Professional 2.7.740



Paragon Partition Manager 10.0.8622



PC Tools Disk Suite 1.0.0.66



System Commander 9.04





Icon & Cursor Tools



AWicons Pro 10.0



CursorWorkshop 6.33 Professional



Folder Marker Pro 3.0.1.0



IcoFX 1.6.4



Icons Pack 2010.2



IconWorkshop 6.51 Professional



Stardock Icon Developer Pro 1.2.0





Optimizer & Improver



Ashampoo WinOptimizer 6.50



Diskeeper Professional 2010 14.0.896.0



Fix-It Utilities Professional 10.3.2.34



Memory Improve Master 6.1.2.188



Norton Systemworks 12.0.0.52



O&O CleverCache Professional 7.0.2689



O&O Defrag Professional 12.0.197



PC Tools Desktop Maestro 3.0.0.831



PerfectDisk 10.00.124 Professional



Registry Optimizer 4.5.3.0



TuneUp Utilities 2010 9.0.3000.136



Ultimate Windows Tweaker 2.1



Vista Manager 4.0.0



Vista Services Optimizer 1.2.108



Windows 7 Manager 1.1.7



WINner Tweak Pro 3.9.5



WinUtilities 9.35 Professional



X-Setup Pro 9.2.100



XP Manager 6.0.8



XtraTools 5.0





Stars & Planets



Asynx Planetarium 2.61



EarthView 3.11.2



Google Earth Plus 5.1.3533.1731



Google Satellite Maps Downloader 6.47



Microsoft WorldWide Telescope 2.2.41.1



NASA World Wind 1.4.1



Stellarium 0.10.2



WinStars 2.0.78 R9





System Information



CPU-Z 1.53.1



CrystalDiskMark 2.2.0.2010



Everest Ultimate Edition 5.30.1900



GPU-Z 0.3.8



Hard Disk Sentinel Professional 3.00



HDD Temperature 4.0.19



Opti Drive Control 1.44



PassMark BatteryMon 2.1.1004



SpeedFan 4.40





System Management



Advanced Task Manager 5.0



AutoRuns 9.57



Deskman Pro 8.1.0



Easy Duplicate Finder 2.4.1



Fast Explorer 3.1.11.430



Places Bar Tweaker 1.0



Process Explorer 11.33



Process Monitor 2.8



Shared Serial Ports 2.0.80.893



SpeedCommander 13.00.5900



Startup Defender 1.9.5.0



Task Killer 2.30



VistaBootPro 3.3.0.0



What's Running 2.2



XYplorer 8.80.0000





System Security



1st Security Agent 9.3



Advanced File Lock 7.1.3451



AI Roboform Pro 7.1.0



Ashampoo Magical Security 2.02



BestCrypt Suite 8.20



DeviceLock 5.73.1.300



Disk Password Protection 4.8.930



Folder Guard 8.2



IDExecutable Password 1.2



Password Manager Deluxe 3.816



Private Disk 3.0



Secure Text 1.6



Security Administrator 13.3





System Test



3DMark Vantage Pro 1.01



HD Tune Pro 3.50



PassMark BurnInTest Professional 6.0.1000



PassMark PerformanceTest 7.0.1004



PC Wizard 2010.1.92



SiSoftware Sandra Pro Business 2010 1.16.10





DVD 6





Adobe CS4 Master Collection



Adobe Acrobat 9 Pro ME



Adobe After Effects CS4



Adobe Bridge CS4



Adobe Contribute CS4



Adobe Device Central CS4



Adobe Dreamweaver CS4



Adobe Dynamic Link



Adobe Encore CS4



Adobe Fireworks CS4



Adobe Flash CS4 Professional



Adobe Illustrator CS4



Adobe InDesign CS4



Adobe OnLocation CS4



Adobe Photoshop CS4 Extended



Adobe Premiere Pro CS4



Adobe Soundbooth CS4



Adobe Version Cue CS4





Adobe CS4 Updates



Adobe Encore CS4 4.0.1



Adobe Fireworks CS4 10.0.3



Adobe Flash CS4 10.0.2 Professional



Adobe OnLocation CS4 4.0.3



Adobe Premiere Pro CS4 4.2.1





DVD 7





Adobe Suite 2



Adobe Audition 3.0.1



Adobe Director 11.5



Adobe Dreamweaver CS4 10.0.0 ME



Adobe Illustrator CS4 14.0.0 ME



- MeshUtils 2.5 Plugin



- Phantasm CS Publisher 1.0 Plugin



- Xtream Path 1.3 Plugin



Adobe Photoshop CS4 11.0.0 ME



- BW Styler 1.03 Plugin



- ContrastMaster 1.03 Plugin



- FocalBlade 1.06 Plugin



- LightMachine 1.03 Plugin



Adobe Photoshop Lightroom 2.6



Adobe Presenter 7.0.5



Adobe Reader 9.3.0





Graphic Tools



3D Text Commander 2.5



AAA Logo 3.0 Business Edition



ArtRage Deluxe 2.5.20



Ashampoo Cover Studio 2.01



Business Cards Pack 2010.2



Corel PhotoImpact X3 13.0



CorelDRAW Graphics Suite X4 14.0 SP2



Cover Commander 3.1.3



Cover Editor 1.7.0.156



Edraw Max 5.0



FantaMorph Deluxe 4.1



Freehand MX 11.0.2



Greeting Card Studio 1.81



iColorPicker 6.21



MakeUp Pilot 4.2



Paint.NET 3.5.2



Pop Art Studio 4.1



ProPoster 2.02.15



QuarkXpress 8.1.0



SmartDraw 2010.05



Texture Maker Professional 3.1.0.10085



Xara Xtreme Pro 5.1.0.8917



Xara3D 6.00





Mobile Sync Tools



ImTOO iPhone Transfer 2.1.40.1223



ImTOO iPod Computer Transfer 2.1.39.1103



iTunes 9.0.2.25



Microsoft ActiveSync 4.5.0.5096



Nokia PC Suite 7.1.40.1



Sony Ericsson PC Suite 6.009.00





Mobile Tools



iPhone



PocketPC





Phone & Fax



ActiveFax Server 4.20.0219



Advanced Call Center 7.0.0.799



Modem Spy 4.00.8



VentaFax & Voice Business 6.1.59.144





DVD 8





3D & Modelling



3ds Max 2010 SP1



- AfterBurn 4.0B Plugin



- Dreamscape 2.5E Plugin



- Fume FX 1.2D Plugin



Cinema 4D Studio Bundle R11.012



Crocodile ICT 605



Google SketchUp Pro 7.1.6087



Home Plan Pro 5.2.18.17



LightWave 3D 9.6



Maya 2010



- StretchMesh 1.6 Plugin



Room Arranger 5.04.0.122



Sweet Home 3D 2.2



Swift 3D 6.0.897





Album & Slide Show



Flash Gallery Factory Deluxe 5.0.1



Flash Slideshow Maker Professional 4.91



JAlbum 8.5.3



Photo DVD Maker Professional 8.04



Photo Flash Maker Professional 5.14



Photo Story Platinum 3.5.0.12



ProShow Producer 4.1.2710



Wedding Album Maker Gold 3.07





Animation & Flash



BluffTitler DX9 7.6.5



Flash Optimizer 2.1.2.350



Flash Particle Studio 1.00



GIF Creator 5.70



KoolMoves 7.4.0



SWF Decompiler 5.3.528



SWF Easy 6.2.0.0



SWF Encrypt 5.0.3



SWiSH Max 3.2009.09.04



- LameACM 3.98.2 Plugin





CyberLink Media Suite



CyberLink PowerDVD 9 BD Express/Standard



CyberLink PowerDirector 8 HE/DE



CyberLink PowerProducer 5 Ultra/Standard



CyberLink Power2Go 6 Deluxe



CyberLink PowerBackup 2.6 Standard



CyberLink InstantBurn 5 Standard



CyberLink MediaShow 5 Deluxe



CyberLink PowerDVD Copy



CyberLink LabelPrint 2.5 Standard





Photo Tools



3D Image Commander 1.71



ACDSee Pro 3.0.386



Advanced JPEG Compressor 2009.7.2.90



Ashampoo Photo Optimizer 3.10



BabyMaker 1.5



CompuPic Pro 6.23.1364



FaceGen Modeller 3.1



Faces 4.0



FastStone Image Viewer 4.0



FlipAlbum Pro 7.0.1.363



Panorado 4.0.1.31



Photo Vector 1.98.84



PhotoZoom Pro 3.0.6



Picasa 3.6.0 Build 95.25



PicturesToExe Deluxe 5.6



ProphecyMaster 1.1



PTGui Pro 8.3.3





DVD 9





Screen & Capture Tools



Ashampoo Snap 3.30



Camtasia Studio 6.0.3.928



Demo Builder 7.2.0.0



PicPick 2.1.4



SnagIt 9.1.3.19





Video Editor & Converters



4Videosoft Video Converter Platinum 3.2.08



Any Video Converter 3.01



Aplus Video Converter 8.90



AVS Video Converter 6.3.2.370



AVS Video Tools 5.6.1.715



ConvertXtoDVD 4.0.4.313



DVD Santa 4.50



Easy DVD Creator 2.0.17



Easy Gif2Swf 1.0



ImTOO DVD Creator 3.0.45.1127



ImTOO Easy DV To DVD 1.3.10.1106



ImTOO FLV Converter 3.1.53.0725b



ImTOO Video Converter Ultimate 5.1.26.0828



ImTOO Video Cutter 1.0.34.0605



ImTOO Video Editor 1.0.34.1012



McFunSoft Video Solution 8.2.8.1088



Windows Media Encoder 9.0.0.2980





Video Studios



Adorage EffectPackage HD Video Effects
10.2009



Boris FX 9.2.1



Corel Digital Studio 2010 SP2



CyberLink PowerCinema 6.0.0.3316



DivX Author 1.5.2.180 Build 10.0.2.47



Edius 5.12



Heroglyph 2.6.30



Pinnacle Studio HD Ultimate Collection 14.0.725



VitaScene 1.0.34





DVD 10





Audio Editor & Converters



AD Stream Recorder 3.5



All Media Fixer Pro 9.11



Audio Record Edit Toolbox Pro 11.8.5



AVS Audio Editor 4.2.1.107



AVS Audio Tools 4.4.1.227



FormatFactory 2.20



ImTOO Audio Encoder 2.1.78.1127



McFunSoft Audio CD Grabber 7.4.0.10



McFunSoft Audio Editor 7.4.0.12



Tag&Rename 3.5.4



TagScanner 5.1.555



Text To Speech Maker 1.7.3



TextAloud 2.303





Audio Studios



A73 Piano Station 1.1.0



Acoustica Premium 4.1.0.386



Cakewalk Sonar 8.02.319 Producer



Guitar Pro 5.2



M-Audio Torq 1.5.2.010



Native Instruments Elektrik Piano 1.5r4



Sony Sound Forge Pro 10.0.425



- Noise Reduction 2.0i Plugin



Steinberg Cubase 4.1.3.853



Steinberg WaveLab 6.11.353



Virtual DJ Professional 6.0.4





Database Management



Microsoft SQL Server 2008 10.0.1600.22 SP1



ModelRight Professional 3.5.0.34



MySQL Server 5.1.41



SQL Assistant 4.7.11



SQLite Developer 3.5.8.438



SQLyog Enterprise 8.2





DVD 11





Programming



010 Editor Hex Binary 3.0.6



C# Code Export 1.0.0



C++ Code Export 1.0.0



Code Visualizer 4.4



Datecode .NET Components 1.0



DJ Java Decompiler 3.11.11.95



Java Code Export 1.0



JavaScript Collector 1.1.0.4



Microsoft
Visual FoxPro 9.0 SP2 Pro



Microsoft
Visual Studio 2008 Pro SP1 + MSDN



- MSDN Library For VS 2008 SP1



- Visual Basic 2008 SP1



- Visual C# 2008 SP1



- Visual C++ 2008 SP1



- Visual J# 2008 SP1



- SQL Server 2005 Express SP1



- Web Developer 2008 SP1



Microsoft Debugging Tools 6.11.1.404



Microsoft Silverlight 3 Tools For VS 2008 SP1



Peganza Pascal Analyzer 4.6.2



RadControls For WinForms Q2 2009



Source Code Library 1.8.5.381



UltraEdit Pro 15.20.0.1016



VB.Net To C# Converter 2.26



WinHex 15.5





Source Codes



CSS Source Codes 1.0



JavaScript Source Codes 1.0





DVD 12





Chemistry



ChemCAD 6.2.0.3348



Chemistry 4D 7.60



ChemMaths 11.0



ChemToolBox 1.1.0



Crocodile Chemistry 605



Periodic Table Explorer 1.7.1





Electronic



Crocodile Technology 3D 609



CYME CYMTCC 4.4.8



Hamic 2.0.1



NI Circuit Design Suite 10.1.197



ProfiCAD 5.6.2



SystemVue 2009.08





Engineering



AutoCAD 2010 SP1



Crocodile Physics 605



Crystal Reports XI 12.0.0.549



CSI COLumn 8.31



CSI ETABS Nonlinear 9.5.0



CSI SAFE 12.0.0



CSI SAP2000 Advanced 14.0



DPlot Graph Software 2.2.7.5



SPSS PASW Statistics 18.0



Tekla Structures 15.0 SR1 (EN-US)





Math



Algebrator 4.2 Build 20420



DreamCalc Professional 4.5.0



Maple 13.0



Mathematica 7.0.0.0



MathType 6.6





DVD 13





Compressor



7-Zip 9.10



FILEminimizer Suite 6.0



Filzip 3.06



PeaZip 2.8.1



PECompact 3.00.2



PowerArchiver Professional 11.61.07



PowerZip 7.2.4010



TUGZip 3.5



WinRAR 3.91.0



WinZip Pro 14.0.8688



WinZip Self-Extractor 4.0.8672





Driver Tools



ATI Catalyst Display Driver 9.11 (Vista-7)



Driver Checker 2.7.4



Driver Genius Professional 9.0.0.186



DriverCure 1.5



nVidia Graphics Driver 195.62 (Vista-7)



Realtek AC'97 Driver 6.0.1.6305 (Vista-7)



Realtek AC'97 Driver A4.06 (XP-2003)



Realtek HD Audio Driver R2.37 (Vista-7)





Emulator Tools



Microsoft Virtual PC 6.0.192.0



StarPort Enterprise 3.6.2.20081010



VirtualBox 3.0.12.54655



VirtualDrive Pro 12.0



VMware Workstation 7.0.0.203739



WinMount 3.2.1217





Linux



Ubuntu 9.10





Entertainment



Deep Blue Sea 1.0



Emberwind 1.01



Flash Games 2010.2



Paradoxion 1.1



Pirate Poppers 1.0.0.68



Samantha Swift 1.3



Super Mario Bros Forever III 4.4



YetiSports Deluxe 1.09





OCR & Scan Tools



Readiris Corporate Pro 11.0.4787 ME 32bit



SmartScore X Professional 10.2.1



TopOCR 3.1



VueScan Pro 8.6





PC Magazines & Learning



PC Magazines 2010.2



Learning Pack 2010.2





PDF Tools



Foxit PDF Editor 2.1.0.0702



Foxit PDF Page Organizer 2.93.080116



Foxit PDF Reader Pro 3.1.4.1125



Nitro PDF Professional 6.0.2.6



PDF Shrink 4.5.5856



PDF To Flash Converter 2.1



PDF-Tools 4.0.0163



PDFZilla 1.2.7.0





Recover Tools



Active@ Partition Recovery Enterprise 5.3.717



Advanced EFS Data Recovery Pro 4.2



Advanced Office Repair 1.5.0.0



Advanced PDF Password Recovery 5.0 Pro



EasyRecovery Professional 6.20



Flobo Hard Disk Repair 1.0



O&O DiskRecovery 6.0.6236



O&O FormatRecovery 4.1.1146



Passware Kit Enterprise 9.0.319



Password Recovery Bundle 2010 1.30



R-Studio Network Corporate 5.1.130041



Recover My Email 4.6.5.5483



Recover My Files 3.9.8.6356



Recover My iPod 1.7.2.833



Smart Flash Recovery 4.20





Service Pack 2 For Windows Vista



Service Pack 2 For Windows Vista





USB Tools



Carry it Easy Plus 3.0.1.0



ID USB Lock Key 1.3



JetFlash Elite (For Trascend Flash Disk) 2.2.5



Password Protect USB 3.6.2



USB Disk Security 5.2.0.5



USB Manager 1.5



USB Safely Remove 4.2.5.879



USB To Ethernet Connector 3.0.6.406





Utility



Advanced Key And Mouse Recorder 2.9.9.2



Application As Service 3.0.0.67



Archivarius 3000 4.25



ASCII Art Generator 3.2.2



Batch Barcode Maker 3.50



Converber 1.8.0



GameJackal Pro 4.0.1.5



Guitar Fretboard Trainer Pro 2.36



Guitar Speed Trainer 2.3.8.4



Help And Manual Professional 5.3.0.1025



HJSplit 2.4



JayCal 1.0



KeePass Password Safe 2.08



Password Generator Professional 5.47



Persian Type True Typist 4.2



PowerCmd 2.1.120



Resume Builder Pro 4.8



Search And Replace 6.3



Unit Conversion Tool 5.1



Windows Error Messages 2.9



Windows XP Hidden Utilities 1.0



XDLLLiaryRetore 2.0.0.24





DVD 14





Macintosh



Adobe Dreamweaver CS4 ME 10.0



Adobe Flash Player 10.0



Adobe Photoshop CS4 ME 10.0



Adobe Photoshop Lightroom 2.6



Adobe Reader 9.2



AnyToISO 2.5.1



AppZapper 2.0



CrossOver 8.0.3



FileSalvage 7.0



Firefox 3.6



- Windows Media Player 3.0.2.629
Plugin



Google Chrome 4.0.249.30



LightZone 3.8.5



LimeWire 5.4.6



Microsoft Office 2008 SP2



Opera 10.10



- Opera Plugins Pack 3.12



Paragon NTFS 7.0 Mac OS X



Speed Download 5.2.8



StuffIt Deluxe 2010



Toast 10.0 Titanium



VMware Fusion 3.0



Yahoo! Messenger 3.0





DVD 15





Windows 7 Learning



Word 2007 Learning



Photoshop CS4 Learning







DVD 16





Flash CS4 Learning



AutoCAD 2010 Learning



3ds Max 11 Learning






بايگانی وبلاگ